Älgjaktspremiär 2012 15-16 Sep.

Så var den första jakthelgen äntligen här!
Lördagsmorgonen började med släpp kl 06.45. Hunden ut i mycket (överdrivet) högt tempo. Sökte i turer på ca 5min. När vi gått i ca 45min hände helt plötsligt något jag aldrig upplevt med hunden tidigare sedan jag fick honom innanför husväggarna. Det var en hund som var sanslöst värdiglös. Ja! Jag säger värdiglös. Om man kan hylla sin hund så ska man oxå kunna vara negativ mot den när den inte fungerar. Atlas hittade på allt sattyg mellan himmel och jord. Var han inte och tittade in alla bostadshus så hade han race runt alla byvägar han kunde hitta. Så när kl slog halv nio ungefär var han på skogen en snabbis men fick direkt då tag i en kronhjort och detta ekipage satte iväg i en herrans fart genom skogen innan Atlas släppte det ungeför eftre 1,2km. Hittade tyvärr en väg igen att spana in så beslutet var snabbt fattat. Han får inte jaga mer denna morgonen så jag avslutade och nästa hundförare fick ta vid. Atlas kom tillbaka efter en längre stund och han kopplades upp och fick sittplats biljett med mej på pass.
Så kom eftermiddagspasset. Inga större förväntningar hade man på honom men beslutade mej ändå för att han skall få chansen till att bevisa att han faktiskt kan.
Släppet skedde vid 13,30. Ut i lika högt tempo. söker av en ungskog perfekt, kommer sedan tillbaka och ut igen på ett litet större sök, när han så är 640meter ifrån så tar han en stööre båge innan han kommer tillbaka till mej. Jaa! Äntligen funkar han som han skall igen! Han går bredvid mej en stund och söker bara kring 100-150 ut från mej innan han gör "sin grej" och kommer tillbaka, sätter sej, blir klappad, och sedan söker han ut i sakta tempo, men noga är han då. Tar ca tio min så kommer fyra skall från honom. Jag står på en höjd och ser att han skäller till på ensammet djur nere på ett mindre hygge. Hinner tyvärr inte se vad för sort. Djuret skenar, hunden efter i ett högt tempo. djuret som korsar en bäck, några hyggen, ett tjockare skogsparti, korsar senare en väg med hunden ca 30 sekunder efter sej. Älgen kommer på en passare som skjuter två skott på älgen men den skenar över hugget och in i skogen. Atlas har förföljt spåren ner till passaren. Jag har ungefär en 300meter kvar till passet där det påskjutits så jag visslar in honom när jag ser att han börjat stanna av i tempo. Tycker de e bättre att ha hunden i koppel om det gått dåligt att få livet ur djuret. Så Atlas kommer tillbaka i bakspåren efter två-tre invisslingar. Helt perfekt!
Kopplar upp Atlas, vandrar ner till skottplatsen och ställer Atlas på spåret. Atlas spårar kanon. Efter 133meter så hittar vi det ensamma djuret. En KALV!


Söndagen den 16:e började med att sitta på pass. Men kl slog 12.00 och då var det så dags för släpp. Hunden sökte ut i bra tempo. söken låg på ca 10 min. När kl så slog 12.50 så hördes så tio skall innan det blev som alla gånger tidigare denna hösten. Ett toksken. Efter ca 2km så släpper Atlas efter han förföljt över två större bäckar, två vägar och mycket berg å dalar. Han sökte dagen i väldigt bra tempo, bra kontakt med mej och bra söktider men tyvärr ingen mer älg. Dagen avslutades vid 15.30.
 
Summa sumarum av helgen! Oktober och lugnare älgar i skogen längtas till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0