Jakt 27 Nov.

Så var det dags för årets sista älgjaktsdag.

Släppet skedde vid halv nio.
Efter två fina sök på mellan 300-400 meter i snabbt tempo så vid hans tredje sök så blev det upptag, hårt sken och ett jätteplask i sjön jag var vid. Älgen simmade ut på en Ö mitt i sjön så Atlas var lite förvånad så hansatt i lugnan ro den token vid sjökanten och skällde nåra skall mellan några yl. haha. Var en syn för gudarna kan jag lova.

Så visslade tillbaka honom till mig när jag var ca 200 meter från. Han kom som ett skott, fick sin belöning i hundgodis. En klapp och peppande samtal mellan oss innan han sökte ut igen. Efter ca en kvart så hördes så skall igen. Denna gången så visade pejlen att han var 648 meter från mig. Tyst efter upptag innan han så började med väldigt tätt och fint skall började arbeta med älgarna nere vid en sjökant. En ko med två kalvar fick han tag i.

Men nu var de så dags för mej mitt klantarsle att göra bort mej rejält. Inte med att stöta dem. Utan att göra en riktigt KÄRNBOM på ena klaven. Skottet gick av efter 70 minuters grymt fint jobb som var blandat av uppsök av mej mellan skallen, försök till att styra älgarna osv.

Men som sagt så kan man kalla de vid ordet "Kalvade" jag till det riktigt. Det small, djuren gick undan utan en skråma med hunden i hasorna. Sedan efter det var det formel 1 race runt skogen.

Kallade tillbaka Atlas just innan tolv då han sprang över en väg där han var hack i häl på älgarna som var i alldeles utmärkt form.

Så sammanfattningsvis kan man säga att han avslutade jakten med flaggan i topp medans jag inte ens hade den på stången.

Nu är det ett jaktprov och spårprov som skall gås innan vintern väntar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0