Så Var Jaktåret 2012 Här!

Så var jaktåret 2012 här. Fatsen kanske inte den riktiga jakten på älg börjat så tjuvstartas det med lite björn jakt. Men efter många timmar i skogen redan sedan jakten på Björn började så har maninsett att det e nog inte det lättaste djuret att hitta bland tallar, granar och snår. Men som det e sagt. Det en jägare tappar sist är ju som sagt hoppet!

Skall nu göra en uppdatering av dagens händelse i skogen. Eller kan göra en snabbsummering av de dagar jag vart ute med Atlas. De första dagarna har det vart tungrott rent ut sagt med skall i skogen. Nästan så man knappt känt igen honom sedan förra årets jakt där han verkligen producerade dag efter dag med att hitta älg både till oss jägare men även till lite filmning.

De första fyra släppen var endast tilldelning av skall den första dagen jag var ut. Blevtre fyra stycken vid en sjökant innan älgen for ner i vattnet och simmade ut på en liten Ö i sjön. Vatten e som sagt inte Atlas bästa vän så han satt så fint vid kan´ten när jag visslade tillbaka honom. Men annars har det vart mycket jagande av rådjur, hare, tjäder, orre och hjort. Hade de vart jaktsäsong och fri avskjutning på djuren hade frysen nästan vart full nu. Och det är ingen lögn.

Men till det jag vill att han skall göra då. Skälla ÄLG!
Det började igår 27/8. Fick tag i ett ensammet djur. Blev ett kortare ståndskall på 3-4min innan det blev ett toksken. hunden tillbaka efter ca 30 min utan att jag hörde mer skall.
Idag 28/8 så började dagen i ett rasande tempo. Men första lilla såten jag gick så var det som på många ställen. Inte ens ett spår tyvärr. Flyttade oss till ett annat område. Atlas sökte ut i omg på 10-15min. Efter ca 50 min får han tag i älg. Skäller 7-8 min på upptagsplatsen innan det skall korsa en väg men blir stött när de ska över så det blev ett pinntjurs rally genom skogen. Atlas släpper älgen efter ca 10min och kommer tillbaka till mig.
Vi byter område.
Släpper atlas och ca 10min efter hör jag fem-sex skall. En skenande älg kommer förbi mej i snårskogen. Atlas tätt i hasorna får sedan stopp på det efter ca 5min står fast någon min innan det blir gångstånd mot grannjaktlagets marker. Han ställer fast älgen nåra gånger till innan de kommer ner mot en bäckravin där älgen går över och Atlas släpper älgen och söker sig tillbaka till mig.

Kanske någon undrar varför jag byter område hela tiden? Jag vill veta vad för typ av djur och hur mycket djur vi har på skogen. Även vart de hör hemma.

Pojken är även anmäld till tre löshundsprov denna hösten plus spårprovet. Så innan hösten är över är jag så säker på min sak att jag kan sätta en BRA slant på att han är en SJ(lö)CH (jaktchampion).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0