Träning 22 Okt.

Helg och ingen älgjakt denna helgen pga att jaktlaget ska jaga hjort av all ohyra som finns på denna jord.
Irritationsmoment av den högre graden!

Så när förmiddagens jakt efter hjorten var gjord så kopplades pejlen på hunden och sedan bar det ut i skogen för en motionsrunda med hunden.

Första släppet blevett mindre antiklimax.
Han började söken jätte bra med mindre och tajta sök som jag blev positivt överraskad över.
Men vad jag inte visste var att grannjaktlaget jagade intill oss och de skulle just till att avsluta.
Så när det började på att spraka å knaka i skogen hos dem så kom hans ungdomliga nyfikenhet fram så de sprangs många km på deras mark innan den berömda vägen kom i hans väg.
Så efter den han for, och vips var han utanför pejlkontakt. Så gensköt honom gjorde jag och uppkopplad blev han med ett beröm som var obefintligt.

Så efter uppkopplande och en bil på väg att hämta upp oss så bytte vi område.
Släppte igen och en gammal skogsväg kom i hans väg och min oro över att det skulle gå som så många gånger förr började infinna sej. Att han enbart skulle följa vägen tills dess slut. Men han for å lufasade iväg efter den i ca 400 meter innan pejlen visade att han bröt av vägen och upp i ett litet berg med mycket ungskog han for.
Hörde några skall och sedan ett hårt sken rakt mot mej och förbi mej. Efter ca 800 meter fick han till slut stopp på dem och han skällde i fast stånd i ca 10 minuter innan det gick löst igen så det var bara att börja vandra.
Sedan fick han stopp på det igen efter ca 700 meter. Sedan stod det fast där i nästan 30 minuter innan jag kommit till platsen. Så upp åkte kameran, filmade där till och från i över två timmar. En ko med kalv hade han fått tag i. En bitter ko var det oxå. Hunden jagades i jämna mellanrum när hon tyckte att han kom för nära kalven.
Men det är roligt att se att hunden bara blir mer engagerad och uppspelt av att ha en galen ko som jagar honom.
Efter en stund övergick det i ett gångstånd sedan husse hade trampat fast sej i ett riktigt surhål mitt på en myr för att få bättre filmklipp på hans arbete som till slut skall läggas ihop till en film.
Förföljde det i ca en timma med variation av både fast ståndskall och ett sakta med grymt drygt gångstånd.
(videoklipp kommer att läggas ut inom en snar framtid som jag kommer att lägga upp en länk till)

Dagen avslutades till slut med ett lyckat inkall efter ca 3½ timma efter kon och kalven.

Längtar både med spänning och förväntan efter att gå hans första jaktprov.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0